آموزش طرح ها و گلیف در برنامه نویسی بوکه
آموزش طرح ها و گلیف در برنامه نویسی بوکه
در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش طرح ها و گلیف در برنامه نویسی بوکه خواهیم پرداخت.
پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش پایتون مختص بازار کار
هر طرح معمولاً از یک یا چند شکل هندسی مانند خط، دایره، مستطیل و غیره تشکیل شده است. این اشکال دارای اطلاعات بصری در مورد مجموعه داده های مربوطه هستند. در اصطلاحات بوکه، به این اشکال هندسی گلیف gylphs گفته می شود. نمودارهای بوکه که با استفاده از رابط bokeh.plotting ساخته شده اند از یک مجموعه و ابزار پیش فرض استفاده می کنند. با این حال ، امکان شخصی سازی سبک ها با استفاده از ابزارهای رسم موجود وجود دارد.
انواع طرح ها
انواع مختلف طرح های ایجاد شده با استفاده از حروف گلف به شرح زیر است –
طرح خطی
این نوع نمودار برای تجسم حرکات نقاط در امتداد محورهای x و y به صورت یک خط مفید است. برای انجام تجزیه و تحلیل سری های زمانی استفاده می شود.
طرح نواری
این به طور معمول برای نشان دادن تعداد هر دسته از یک ستون یا فیلد خاص در مجموعه داده شما مفید است.
طرح Patch
این طرح نشانگر منطقه ای از نقاط در یک سایه خاص رنگ است. از این نوع طرح برای تشخیص گروه های مختلف در یک مجموعه داده استفاده می شود.
طرح پراکنده
این نوع طرح برای تجسم روابط بین دو متغیر و نشان دادن قدرت همبستگی بین آنها استفاده می شود.
نمودارهای مختلف گلیف با فراخوانی روش مناسب کلاس Figure شکل می گیرد. شی شکل با استفاده از سازنده زیر بدست می آید –
1 2 |
from bokeh.plotting import figure figure(**kwargs) |
شی شکل را می توان با آرگومان های مختلف کلمه کلیدی سفارشی کرد.
شماره | عنوان | تنظیم عنوان برای طرح |
---|---|---|
1 | x_axis_label | تنظیم عنوان محور x |
2 | y_axis_label | تنظیم عنوان محور y |
3 | plot_width | تنظیم عرض شکل |
4 | plot_height | تنظیم ارتفاع شکل |
طرح خطی
متد ()line شی object، یک حروف کوچک به شکل بوکه اضافه می کند. برای نمایش رابطه خطی آنها به پارامترهای x و y نیاز دارد.
1 2 3 4 |
from bokeh.plotting import figure, show fig = figure() fig.line(x,y) show(fig) |
کد زیر یک نمودار ساده خط بین دو مجموعه مقدار را در فرم اشیا list لیست پایتون ارائه می دهد –
1 2 3 4 5 6 7 |
from bokeh.plotting import figure, output_file, show x = [1,2,3,4,5] y = [2,4,6,8,10] output_file('line.html') fig = figure(title = 'Line Plot example', x_axis_label = 'x', y_axis_label = 'y') fig.line(x,y) show(fig) |
خروجی
طرح میله ای
شی شکل دارای دو روش مختلف برای ساخت نمودار میله ای است
hbar ()
میله ها به صورت افقی در عرض عرض نمودار نشان داده می شوند. روش ()hbar پارامترهای زیر را دارد –
Sr.No | y | مختصات y مراکز میله های افقی. |
---|---|---|
1 | height | ارتفاع میله های عمودی. |
2 | right | مختصات x لبه های سمت راست. |
3 | left | مختصات x لبه های سمت چپ. |
کد زیر مثالی از نوار افقی با استفاده از بوکه است.
1 2 3 4 5 |
from bokeh.plotting import figure, output_file, show fig = figure(plot_width = 400, plot_height = 200) fig.hbar(y = [2,4,6], height = 1, left = 0, right = [1,2,3], color = "Cyan") output_file('bar.html') show(fig) |
خروجی
vbar ()
میله ها به طور عمودی در طول ارتفاع نمودار نشان داده می شوند. متد ()vbar پارامترهای زیر را دارد –
Sr.No | x | مختصات x مراکز میله های عمودی. |
---|---|---|
1 | width | عرض میله های عمودی. |
2 | top | مختصات y لبه های بالایی. |
3 | bottom | مختصات y لبه های پایین. |
کد زیر نمودار نوار عمودی را نمایش می دهد –
خروجی
طرح پچ
قطعه ای که یک منطقه از فضا را به رنگ خاصی سایه می زند تا منطقه یا گروهی را با خواص مشابه نشان دهد، به عنوان یک طرح پچ در برنامه نویسی بوکه نامیده می شود. شی شکل برای این منظور متدهای ()patch و ()patches دارد.
()patch
این متد گلیف پچ را به شکل داده شده اضافه می کند. این متد دارای آرگومان های زیر است
1 | x | مختصات x برای نقاط پچ. |
2 | y | مختصات y برای نقاط پچ. |
یک طرح ساده پچ با کد زیر پایتون بدست می آید –
1 2 3 4 5 |
from bokeh.plotting import figure, output_file, show p = figure(plot_width = 300, plot_height = 300) p.patch(x = [1, 3,2,4], y = [2,3,5,7], color = "green") output_file('patch.html') show(p) |
خروجی
()patches
از این روش برای ترسیم چند پچ چند ضلعی استفاده می شود. این نیاز به آرگومان های زیر دارد –
1 2 3 4 5 6 7 |
from bokeh.plotting import figure, output_file, show xs = [[5,3,4], [2,4,3], [2,3,5,4]] ys = [[6,4,2], [3,6,7], [2,4,7,8]] fig = figure() fig.patches(xs, ys, fill_color = ['red', 'blue', 'black'], line_color = 'white') output_file('patch_plot.html') show(fig) |
خروجی
نشانگرهای پراکندگی
برای تعیین رابطه دو متغیره بین دو متغیر، از نمودارهای پراکندگی بسیار معمول استفاده می شود. تعامل پیشرفته با استفاده از بوکه به آنها اضافه می شود. نمودار پراکندگی با فراخوانی متد ()scatter شی شکل به دست می آید. از پارامترهای زیر استفاده می کند –
1 | x | مقادیر یا نام زمینه مختصات مرکز x |
2 | y | مقادیر یا نام فیلدهای مختصات y |
3 | size | مقادیر یا نام فیلدهای اندازه در واحدهای صفحه نمایش |
4 | marker | مقادیر یا نام زمینه انواع نشانگرها |
5 | color | تنظیم پر کردن و رنگ کردن خط |
ثابت های نوع مارکر زیر در بوکه تعریف شده است:
- Asterisk
- Circle
- CircleCross
- CircleX
- Cross
- Dash
- Diamond
- DiamondCross
- Hex
- InvertedTriangle
- Square
- SquareCross
- SquareX
- Triangle
- X
به دنبال کد پایتون طرح پراکندگی با علائم دایره ایجاد می شود.
1 2 3 4 5 |
from bokeh.plotting import figure, output_file, show fig = figure() fig.scatter([1, 4, 3, 2, 5], [6, 5, 2, 4, 7], marker = "circle", size = 20, fill_color = "grey") output_file('scatter.html') show(fig) |
خروجی
منبع.
دیدگاه شما