آموزش رسانه شنیداری در CSS
آموزش رسانه شنیداری در CSS
در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش رسانه شنیداری در CSS خواهیم پرداخت.
یک سند وب می تواند توسط یک ترکیب کننده گفتار ارائه شود. CSS2 به شما امکان می دهد ویژگی های خاص سبک صدا را به عناصر خاص سند وصل کنید.
ارائه صوتی اسناد به طور عمده توسط افراد کم بینا استفاده می شود. برخی از شرایطی که در آن می توان یک سند را با استفاده از رندر شنیداری و نه رندر بصری به دست آورد، موارد زیر است:
- یادگیری خواندن
- آموزش
- دسترسی به وب در وسایل نقلیه
- تفریحات خانگی
- اسناد صنعتی
- اسناد پزشکی
هنگام استفاده از خصوصیات شنیداری، بوم شامل یک فضای فیزیکی سه بعدی (صدا را احاطه می کند) و یک فضای زمانی (ممکن است صداها را قبل، هنگام صدا و بعد از صداهای دیگر مشخص کنید).
ویژگی های CSS همچنین به شما امکان می دهد کیفیت گفتار ترکیبی (نوع صدا، فرکانس، انعطاف پذیری و غیره) را تغییر دهید.
در اینجا یک مثال آورده شده است –
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 |
<html> <head> <style type = "text/css"> h1, h2, h3, h4, h5, h6 { voice-family: paul; stress: 20; richness: 90; cue-before: url("../audio/pop.au"); } p { azimuth:center-right; } </style> </head> <body> <h1>Tutorialspoint.com</h1> <h2>Tutorialspoint.com</h2> <h3>Tutorialspoint.com</h3> <h4>Tutorialspoint.com</h4> <h5>Tutorialspoint.com</h5> <h6>Tutorialspoint.com</h6> <p>Tutorialspoint.com</p> </body> </html> |
خروجی به صورت زیر می باشد:
1 2 3 4 5 6 7 |
Tutorialspoint.com Tutorialspoint.com Tutorialspoint.com Tutorialspoint.com Tutorialspoint.com Tutorialspoint.com Tutorialspoint.com |
این ترکیب کننده گفتار را به مکالمه سرصفحه ها با صدایی (نوعی فونت صوتی) موسوم به “paul”، با لحنی صاف، اما با صدای بسیار غنی هدایت می کند. قبل از صحبت کردن سرصفحه ها، یک نمونه صدا از URL داده شده پخش می شود.
به نظر می رسد پاراگرافهای با کلاس “heidi” از جلو سمت چپ (اگر سیستم صوتی توانایی پخش صوتی فضایی را دارد) و پاراگرافهای کلاس “peter” از راست به دست می آیند.
اکنون ویژگی های مختلف مربوط به محیط شنیداری را خواهیم دید.
- ویژگی azimuth:، جایی که صدا باید از آن به صورت افقی بیرون بیاید.
- ویژگی elevation:، جایی که صدا باید از آن به صورت عمودی بیرون بیاید.
- ویژگی cue-after: صدایی را تعیین می کند که پس از گفتن محتوای یک عنصر پخش شود تا آن را از دیگری محدود کند.
- ویژگی cue-before: را تعیین می کند که قبل از گفتن محتوای یک عنصر پخش شود تا آن را از دیگر موارد جدا کند.
- ویژگی cue: برای تنظیم نشانه قبل و نشانه بعد است.
- pause-after : مشخص می کند که پس از بیان مطالب یک عنصر مشاهده شود.
- pause-before: مشخص می کند که باید قبل از گفتن محتوای یک عنصر مشاهده شود.
- pause: برای تنظیم مکث قبل و مکث پس از آن است.
- pitch: میانگین فرکانس (فرکانس) صدای مکالمه را مشخص می کند.
- pitch-range: تغییر در میانگین گام را مشخص می کند.
- play-during: محتوای یک عنصر صدایی را تعیین می کند که به عنوان پس زمینه پخش شود.
- play-during:، غنا یا روشنایی صدای گوینده را مشخص می کند.
- richness: مشخص می کند که متن به صورت شنیداری ارائه می شود یا خیر و اگر چنین است ، به چه روشی.
- Speak-numeral: نحوه گفتن اعداد را کنترل می کند. speak-punctuation: نحوه گفتن علائم نگارشی را مشخص می کند.
- speech-rate: میزان صحبت را مشخص می کند.
- stress: خط ممیز صدا مشخص می کند.
- voice-family: لیست اولویت بندی شده نام خانواده های صوتی را مشخص می کند.
- volume: به میزان متوسط صدا مربوط می شود.
ویژگی azimuth
ویژگی azimuth جایی را تنظیم می کند که صدا باید به صورت افقی از آنجا بیرون بیاید. مقادیر احتمالی در زیر ذکر شده است:
- angle – موقعیت بر حسب زاویه در محدوده -360deg تا 360deg توصیف می شود. مقدار 0deg به معنای مستقیم جلو در مرکز مرحله صدا است. 90deg در سمت راست، 180deg در عقب و 270deg (یا معادل و راحت تر ، -90deg) در سمت چپ است.
- left-side – همان “270deg” است. با “پشت” ، “270deg”.
- far-left – همان “300deg” است. با “پشت” ، “240deg”.
- left – همان “320deg” است. با “پشت” ، “220deg”.
- center-left – همان “340deg” است. با “پشت” ، “200deg”.
- center-left – همان “0deg” است. با “پشت” ، “180deg”.
- center-right – همان “20deg” است. با “پشت” ، “160deg”.
- right– همان “40deg” است. با “پشت” ، “140deg”.
- far-right – همان “60deg” است. با “پشت” ، “120deg”.
- right-side– همان “90deg” است. با “پشت” ، “90deg”.
- leftwards– صدا را به سمت چپ و نسبت به زاویه جریان منتقل می کند. دقیق تر ، 20 درجه را کم می کند.
- rightwards – نسبت به زاویه جریان صدا را به سمت راست حرکت می دهد. دقیق تر 20 درجه اضافه می کند.
در اینجا یک مثال آورده شده است:
1 2 3 4 5 6 7 8 |
<style type = "text/css"> <!-- h1 { azimuth: 30deg } td.a { azimuth: far-right } /* 60deg */ #12 { azimuth: behind far-right } /* 120deg */ p.comment { azimuth: behind } /* 180deg */ --> </style> |
ویژگی ارتفاع در رسانه شنیداری در CSS
ویژگی ارتفاع تعیین می کند که صدا باید از کجا به صورت عمودی بیرون بیاید. مقادیر ممکن به شرح زیر است –
- angle – ارتفاع را به عنوان یک زاویه بین -90deg و 90deg تعیین می کند. 0deg به معنای افق رو به جلو است ، که به معنای آزادانه سطح با شنونده است. 90deg به معنای مستقیم سربار و -90deg به معنای مستقیم زیر است.
- below– همان “-90deg” است.
- below – همان “0deg” است.
- above– همان “90deg” است.
- higher -به اندازه 10 درجه به ارتفاع فعلی اضافه می کند.
- lower- به اندازه 10 درجه از ارتفاع فعلی کم می شود.
در اینجا یک مثال آورده شده است:
1 2 3 4 5 6 7 8 |
<style type = "text/css"> <!-- h1 { elevation: above } tr.a { elevation: 60deg } tr.b { elevation: 30deg } tr.c { elevation: level } --> </style> |
ویژگی cue-after در رسانه شنیداری در CSS
ویژگی cue-after صدایی را تعیین می کند که پس از گفتن محتوای یک عنصر پخش شود تا آن را از دیگری جدا کند. مقادیر ممکن شامل:
- url – URL یک فایل صوتی که باید پخش شود.
- none – هیچ چیزی پخش نمی شود.
به عنوان مثال:
1 2 3 4 5 6 |
<style type = "text/css"> <!-- a {cue-after: url("dong.wav");} h1 {cue-after: url("pop.au"); } --> </style> |
ویژگی cue-before در رسانه شنیداری در CSS
ویژگی cue-before را برای پخش قبل از بیان محتوای یک عنصر مشخص می کند تا آن را از سایر موارد جدا کند. مقادیر ممکن عبارتند از:
- url – URL یک فایل صوتی که باید پخش شود.
- none – هیچ چیزی پخش نمی شود.
در اینجا یک مثال آورده شده است –
1 2 3 4 5 6 |
<style type = "text/css"> <!-- a {cue-before: url("bell.aiff");} h1 {cue-before: url("pop.au"); } --> </style> |
ویژگی cue در رسانه شنیداری در CSS
ویژگی cue خلاصه ای برای تنظیم cue-before و cue-after است. اگر دو مقدار داده شود، مقدار اول cue-before و دومی cue-after است. اگر فقط یک مقدار داده شود، برای هر دو ویژگی اعمال می شود.
به عنوان مثال، دو قانون زیر برابر هستند –
1 2 3 4 5 6 |
<style type = "text/css"> <!-- h1 {cue-before: url("pop.au"); cue-after: url("pop.au") } h1 {cue: url("pop.au") } --> </style> |
ویژگی pause-after در رسانه شنیداری در CSS
این ویژگی pause-after را تعیین می کند که پس از بیان محتوای یک عنصر مشاهده شود. مقادیر ممکن است –
- time – مکث را در واحد زمان مطلق (ثانیه و میلی ثانیه) بیان می کند.
- percentage – به معکوس مقدار ویژگی گفتار اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر سرعت گفتار 120 کلمه در دقیقه باشد (یعنی یک کلمه نیم ثانیه، یا 500 میلی ثانیه طول می کشد)، 100٪ مکث به معنای مکث 500 میلی ثانیه و 20٪ مکث به معنای 100 میلی ثانیه است .
ویژگی pause-before
این ویژگی pause-before را که باید قبل از بیان محتوای یک عنصر مشاهده شود ، مشخص می کند. مقادیر ممکن است –
- time – مکث را در واحد زمان مطلق (ثانیه و میلی ثانیه) بیان می کند.
- percentage – به معکوس مقدار ویژگی گفتار اشاره دارد. به عنوان مثال ، اگر سرعت گفتار 120 کلمه در دقیقه باشد (یعنی یک کلمه به مدت نیم ثانیه یا 500 میلی ثانیه طول می کشد) ، مکث قبل از 100٪ به معنای مکث 500 میلی ثانیه و مکث قبل از 20٪ به معنای 100 میلی ثانیه است .
ویژگی pause
این ویژگی خلاصه ای برای تنظیم pause-before و pause-after از آن است. اگر دو مقدار داده شود ، اولین مقدار pause-before و دوم pause-after پس از آن است.
در اینجا یک مثال آورده شده است –
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
<style type = "text/css"> <!-- /* pause-before: 20ms; pause-after: 20ms */ h1 { pause : 20ms } /* pause-before: 30ms; pause-after: 40ms */ h2{ pause : 30ms 40ms } /* pause-before: ?; pause-after: 10ms */ h3 { pause-after : 10ms } --> </style> |
ویژگی pitch
این ویژگی میانگین گام (فرکانس) صدای مکالمه را مشخص می کند. شدت متوسط صدا به voice family بستگی دارد. به عنوان مثال، صدای متوسط برای صدای استاندارد مرد حدود 120 هرتز است ، اما برای صدای زن ، حدود 210 هرتز است. مقادیر ممکن است –
frequency– میزان متوسط صدای مکالمه در هرتز را مشخص می کند.
x-low، low، medium، high، x-high – این مقادیر با فرکانسهای مطلق ترسیم نمی شوند زیرا این مقادیر به خانواده صدا بستگی دارد.
ویژگی pitch-range
این ویژگی pitch-range تغییر در سطح متوسط را مشخص می کند. مقادیر ممکن است –
- number – مقداری بین “0” و “100”. دامنه ارتفاع “0” صدای صاف و یکنواخت ایجاد می کند. دامنه گام 50، خم طبیعی ایجاد می کند. دامنه های پیچ بیش از 50 صدای متحرک تولید می کنند.
ویژگی play-during
این ویژگی play-during صدایی را مشخص می کند که هنگام گفتن محتوای یک عنصر به عنوان پس زمینه پخش شود. مقادیر ممکن است هر یک از موارد زیر باشد –
- URI – صدای مشخص شده توسط این <uri> هنگام گفتن محتوای عنصر به عنوان پس زمینه پخش می شود.
- mix – در صورت وجود، این کلمه کلیدی به این معنی است که صدای منتقل شده از ویژگی play-during عنصر والدین همچنان به پخش ادامه می دهد و صدای تعیین شده توسط uri با آن میکس می شود. اگر میکس مشخص نشده باشد، صدای پس زمینه عنصر جایگزین صدای والدین می شود.
- repeat – در صورت وجود ، این کلمه کلیدی به این معنی است که اگر صدا خیلی کوتاه باشد تا کل مدت عنصر را پر کند ، صدا تکرار می شود. در غیر این صورت ، صدا یک بار پخش می شود و سپس متوقف می شود.
- auto – پخش صدای عنصر والدین همچنان ادامه دارد.
- auto– این کلید واژه به معنی سکوت است.
در اینجا یک مثال آورده شده است –
1 2 3 4 5 6 7 |
<style type = "text/css"> <!-- blockquote.sad { play-during: url("violins.aiff") } blockquote q { play-during: url("harp.wav") mix } span.quiet { play-during: none } --> </style> |
ویژگی richness
این ویژگی یا روشنایی صدای مکالمه را مشخص می کند. مقادیر ممکن عبارتند از:
- number – مقداری بین “0” و “100”. هرچه مقدار بالاتر باشد، صدا نیز بیشتر خواهد داشت. مقدار کمتری صدای نرم تولید می کند.
ویژگی speak
این ویژگی مشخص می کند که آیا متن به صورت شنیداری ارائه می شود و اگر چنین است، به چه روشی. مقادیر ممکن عبارتند از:
- none- رندر شنیداری را سرکوب می کند به گونه ای که عنصر به زمان بیشتری برای رندر نیاز ندارد.
- normal – از قوانین تلفظ وابسته به زبان برای ارائه یک عنصر و فرزندان آن استفاده می کند.
- spell-out – متن را یک بار هجی می کند.
به تفاوت بین عنصری که خاصیت “volume” آن دارای مقدار “bêdeng” و عنصری است که ویژگی ‘speak’ آن ‘none’ توجه کنید. مورد اول همان زمان مکالمه را شامل می شود، از جمله مکث قبل و بعد از عنصر، اما هیچ صدایی ایجاد نمی شود. مورد دوم به زمان نیاز ندارد و ارائه نمی شود.
ویژگی speak-numeral
این ویژگی نحوه گفتن اعداد را کنترل می کند. مقادیر ممکن عبارتند از:
- digits– اعداد را به صورت رقم های جداگانه گفته می شود. بنابراین، “237” به صورت “دو سه هفت” گفته می شود.
- continuous– عدد را به عنوان یک عدد کامل گفته می شود. بنابراین ، “237” “دویست سی و هفت” گفته می شود. نمایش کلمات وابسته به زبان هستند.
ویژگی speak-punctuation
این ویژگی speak-punctuation نحوه گفتن علائم نگارشی را مشخص می کند. مقادیر ممکن عبارتند از:
- code – علائم نگارشی مانند نقطه ویرگول، آکولاد و غیره به معنای واقعی کلمه گفته می شوند.
- none – از علائم نگارشی گفته نمی شود، بلکه درعوض مکث های مختلف به طور طبیعی ارائه می شود.
ویژگی speech-rate
این ویژگی speech-rate را مشخص می کند. توجه داشته باشید که مقادیر کلمات کلیدی مطلق و نسبی مجاز هستند. مقادیر ممکن عبارتند از:
- number – میزان گفتار را با کلمات در دقیقه مشخص می کند.
- x-slow – همان 80 کلمه در دقیقه.
- slow – همان 120 کلمه در دقیقه.
- medium- همان 180 – 200 کلمه در دقیقه
- fast – همان 300 کلمه در دقیقه است.
- x-fast – همان 500 کلمه در دقیقه است.
- faster سریعتر – 40 کلمه در دقیقه به سرعت گفتار فعلی اضافه می کند.
- slower کندتر – 40 کلمه در دقیقه از میزان گفتار فعلی کم می کند.
ویژگی stress
این ویژگی ارتفاع “قله های محلی” را در خط ممیز صدا مشخص می کند. انگلیسی یک زبان استرس دار است و به قسمت های مختلف یک جمله استرس اولیه، ثانویه یا سوم اختصاص داده می شود. مقادیر ممکن عبارتند از:
- number – مقداری بین “0” و “100”. معنای ارزشها به زبانی که صحبت می شود بستگی دارد. به عنوان مثال ، سطح “50” برای صدای استاندارد ، انگلیسی زبان مرد (صدای متوسط = 122 هرتز) ، صحبت با لحن و تأکید عادی معنای دیگری از “50” برای صدای ایتالیایی دارد.
ویژگی voice-family
مقدار یک لیست اولویت بندی شده با ویرگول از نام خانواده های صوتی. این می تواند مقادیر زیر را داشته باشد –
- صدای عمومی – مقادیر خانواده های صوتی هستند. مقادیر ممکن عبارتند از: “مرد” ، “زن” و “کودک”.
- صدای خاص – مقادیر موارد خاص هستند (به عنوان مثال ، کمدین ، تروئینوئید ، کارلوس ، لانی).
در اینجا یک مثال آورده شده است –
1 2 3 4 5 6 7 |
<style type = "text/css"> <!-- h1 { voice-family: announcer, male } p.part.romeo { voice-family: romeo, male } p.part.juliet { voice-family: juliet, female } --> </style> |
لیست جلسات قبل آموزش CSS
- آموزش CSS
- CSS چیست؟
- آموزش نحو CSS
- آموزش قوانین CSS
- آموزش واحد انداره گیری در CSS
- آموزش رنگ ها در CSS
- آموزش Background در CSS
- آموزش فونت ها در CSS
- آموزش استفاده از تصاویر در CSS
- آموزش استفاده از تصاویر در CSS
- آموزش استفاده از لینک ها در CSS
- آموزش جداول در CSS
- آموزش حاشیه در CSS
- آموزش margin در CSS
- آموزش لیست ها در CSS
- آمورش ویژگی padding در CSS
- آموزش ویژگی مکان نما در CSS
- آموزش outline در CSS
- آموزش ابعاد در CSS
- آموزش نوارهای پیمایشی در CSS
- آموزش visibility در CSS
- آموزش موقعیت یابی در CSS
- آموزش لایه ها در CSS
- آموزش شبه کلاس ها در CSS
- آموزش شبه عناصر در CSS
- آموزش قوانین @ در CSS
- آموزش فیلترهای متنی و تصویری در CSS
- آموزش انواع رسانه ها در CSS
- آموزش مدیا صفحه در CSS
دیدگاه شما