آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون 3

3 سال پیش
آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون 3
امتیاز دهید post

آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون 3

در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون 3 خواهیم پرداخت.

زبان پایتون شباهت های زیادی به پرل، سی و جاوا دارد. با این حال، تفاوت های مشخصی بین زبان ها وجود دارد.

اولین برنامه پایتون

اجازه دهید برنامه ها را در حالت های مختلف برنامه نویسی اجرا کنیم.

برنامه نویسی حالت تعاملی

فراخوانی مترجم بدون ارسال فایل اسکریپت به عنوان پارامتر، اعلان زیر را نشان می دهد –

 

متن زیر را در پیام پایتون تایپ کرده و Enter را فشار دهید –

 

اگر از نسخه قدیمی پایتون (Python 2.x) استفاده می کنید ، استفاده از پرانتز به عنوان تابع inprint اختیاری است. این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

 

برنامه نویسی حالت اسکریپت

با فراخوانی مترجم با پارامتر اسکریپت، اجرای اسکریپت آغاز می شود و تا پایان اسکریپت ادامه می یابد. وقتی اسکریپت به پایان رسید ، مترجم دیگر فعال نیست.

اجازه دهید یک برنامه ساده پایتون را با یک اسکریپت بنویسیم. فایل های پایتون دارای پسوند .py هستند. کد منبع زیر را در یک فایل test.py تایپ کنید –

 

ما فرض می کنیم که شما مفسر پایتون را در متغیر PATH تنظیم کرده اید. حالا سعی کنید این برنامه را به صورت زیر اجرا کنید –

 

در لینوکس

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

 

در ویندوز

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

 

اجازه دهید راه دیگری را برای اجرای یک اسکریپت پایتون در لینوکس امتحان کنیم. در اینجا فایل test.py تغییر یافته است –

 

فرض می کنیم که شما مترجم پایتون را در فهرست /usr /bin در دسترس دارید. حالا سعی کنید این برنامه را به صورت زیر اجرا کنید –

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

 

شناسه های پایتون

شناسه پایتون نامی است که برای شناسایی یک متغیر، تابع، کلاس، ماژول یا شی دیگر استفاده می شود. یک شناسه با حرف A تا Z یا a تا z یا زیر خط (_) و سپس صفر یا بیشتر حروف ، زیر خط و رقم (0 تا 9) شروع می شود.

پایتون کاراکترهای نگارشی مانند @، $ و within را در شناسه ها مجاز نمی داند. پایتون یک زبان برنامه نویسی حساس به حروف بزرگ و کوچک است. بنابراین Manpower و manpower دو شناسه متفاوت در پایتون هستند.

در اینجا قراردادهای نامگذاری برای شناسه‌های پایتون آمده است

  • نام کلاسها با حروف بزرگ شروع می شود. همه شناسه های دیگر با یک حرف کوچک شروع می شوند.
  • شروع یک شناسه با یک زیرخط جلو نشان می دهد که شناسه خصوصی است.
  • شروع یک شناسه با دو خط برجسته اصلی نشان دهنده یک شناسه خصوصی قوی است.
  • اگر شناسه نیز با دو زیر خط زیر خاتمه یابد ، شناسه یک نام خاص است که توسط زبان تعریف شده است.

کلمات رزرو شده

لیست زیر کلمات کلیدی پایتون را نشان می دهد. اینها کلمات محفوظ هستند و شما نمی توانید آنها را به عنوان ثابت یا متغیر یا هر نام شناسه دیگر استفاده کنید. تمام کلمات کلیدی پایتون فقط دارای حروف کوچک هستند.

and exec not
as finally or
assert for pass
break from print
class global raise
continue if return
def import try
del in while
elif is with
else lambda yield
except

خطوط و تورفتگی

پایتون از براکت ({}) برای نشان دادن بلوک های کد برای تعریف کلاس و عملکرد یا کنترل جریان استفاده نمی کند. بلوک های کد با تورفتگی خط نشان داده می شوند ، که به سختی اجرا می شود.

تعداد فاصله ها در تورفتگی متغیر است، اما همه عبارات داخل بلوک باید به همان اندازه تورفت داشته باشند. به عنوان مثال –

 

با این حال بلوک زیر خطایی ایجاد می کند –

 

بنابراین  در پایتون تمام خطوط پیوسته با تعداد فضاهای یکسان یک بلوک تشکیل می دهند. مثال زیر دارای بلوک های مختلف دستور است –

توجه – در این زمان سعی نکنید منطق را درک کنید. فقط مطمئن شوید که بلوک های مختلف را درک کرده اید حتی اگر بدون براکت باشند.

 

بیانیه های چند خطی

بیانیه ها در پایتون معمولاً با خط جدیدی خاتمه می یابد. با این حال ، پایتون اجازه می دهد تا از کاراکتر ادامه خط (\) برای نشان دادن ادامه خط استفاده شود. به عنوان مثال –

 

عبارات موجود در کروشه های []، {} یا () نیازی به استفاده از کاراکتر ادامه خط ندارند. به عنوان مثال –

 

نقل قول در پایتون

پایتون نقل قول های تک (‘) ، دو (“) و سه گانه (‘ ” یا” “”) را برای نشان دادن کلمات اصلی رشته قبول می کند ، به شرطی که یک نوع نقل قول رشته را شروع و پایان دهد.

نقل قول های سه گانه برای گسترش رشته در چندین خط استفاده می شود. به عنوان مثال ، همه موارد زیر قانونی است –

 

نظرات در پایتون

علامت هش (#) که داخل یک رشته به معنای واقعی کلمه نیست ، آغاز یک نظر است. همه کاراکترهای بعد از #، تا انتهای خط فیزیکی، بخشی از نظر هستند و مفسر پایتون آنها را نادیده می گیرد.

 

این نتیجه زیر را ایجاد می کند –

 

شما می توانید نظر را در همان خط بعد از یک عبارت یا عبارت تایپ کنید –

 

پایتون دارای ویژگی اظهارنظر چند خطی نیست. شما باید هر خط را به صورت جداگانه به شرح زیر بیان کنید –

 

استفاده از خطوط خالی

خطی که فقط حاوی فضای خالی است، احتمالاً با یک نظر، به عنوان یک خط خالی شناخته می شود و پایتون کاملاً آن را نادیده می گیرد.

در یک جلسه مفسر تعاملی، باید یک خط فیزیکی خالی برای خاتمه یک عبارت چند خطی وارد کنید.

در انتظار کاربر

خط زیر برنامه اعلان و با عبارت “کلید ورود را فشار دهید تا خارج شود” نمایش داده می شود و سپس منتظر می ماند تا کاربر اقدام کند –

 

در اینجا ، “\ n \ n” برای ایجاد دو خط جدید قبل از نمایش خط واقعی استفاده می شود. هنگامی که کاربر کلید را فشار می دهد ، برنامه به پایان می رسد. این یک ترفند خوب برای باز نگه داشتن پنجره کنسول تا زمانی که کاربر با یک برنامه تمام نشود ، است.

بیانیه های متعدد در یک خط واحد

نقطه ویرگول ( ; ) اجازه می دهد تا دستورات متعددی را در یک خط واحد انجام دهند، با توجه به اینکه هیچ دستوری یک بلوک کد جدید را شروع نمی کند. در اینجا یک نمونه عکس با استفاده از نقطه ویرگول است –

 

چندین گروه بیانیه به عنوان سوئیت

گروه های بیانیه های جداگانه ، که یک بلوک کد واحد ایجاد می کنند در پایتون سوئیت نامیده می شوند. جملات مرکب یا پیچیده، مانند if، while ، def و class نیاز به خط سرصفحه و مجموعه دارد.

خطوط سرصفحه عبارت را شروع می کنند (با کلمه کلیدی) و با دو نقطه ( : ) خاتمه می یابند و با یک یا چند خط که مجموعه را تشکیل می دهند دنبال می شوند. به عنوان مثال –

 

استدلال های خط فرمان

بسیاری از برنامه ها را می توان اجرا کرد تا اطلاعات اولیه در مورد نحوه اجرای آنها را در اختیار شما قرار دهد. پایتون شما را قادر می سازد این کار را با -h − انجام دهید

 

همچنین می توانید اسکریپت خود را طوری برنامه ریزی کنید که گزینه های مختلف را بپذیرد. استدلال خط فرمان یک موضوع پیشرفته است. بگذارید آن را درک کنیم.

 

منبع.

 

لیست جلسات قبل آموزش برنامه نوبسی پایتون 3

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون 3
  2. آموزش موارد جدید در برنامه نویسی پایتون 3
  3. آموزش مرور کلی برنامه نویسی پایتون 3
  4. آموزش راه اندازی محیط برنامه نویسی پایتون 3
امتیاز دهید post
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب saber

دیدگاه شما

بدون دیدگاه