آموزش اعداد در برنامه نویسی پایتون 3
آموزش اعداد در برنامه نویسی پایتون 3
در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش اعداد در برنامه نویسی پایتون 3 خواهیم پرداخت.
انواع داده های عددی مقادیر عددی را ذخیره می کنند. آنها انواع داده های تغییرناپذیر هستند. این بدان معناست که تغییر مقدار یک نوع داده عددی منجر به ایجاد یک شی جدید تخصیص یافته می شود.
اشیاء اعداد زمانی ایجاد می شوند که یک مقدار به آنها اختصاص دهید. به عنوان مثال –
1 2 |
var1 = 1 var2 = 10 |
همچنین می توانید ارجاع به یک شی عددی را با استفاده از دستور del حذف کنید. نحو دستور del − است
1 |
del var1[,var2[,var3[....,varN]]]] |
با استفاده از دستور del می توانید یک شی یا چندین شی را حذف کنید. به عنوان مثال –
1 2 |
del var del var_a, var_b |
پایتون از انواع مختلف عددی – پشتیبانی می کند
- int (اعداد صحیح علامت دار) – اغلب آنها را فقط اعداد صحیح یا int می نامند. آنها اعداد صحیح مثبت یا منفی بدون اعشار هستند. اعداد صحیح در پایتون 3 دارای اندازه نامحدود هستند. پایتون 2 دو نوع عدد صحیح دارد – int و long. دیگر هیچ عدد صحیح طولانی در پایتون 3 وجود ندارد.
- float (مقدارهای واقعی ممیز شناور) – شناور نیز نامیده می شود، آنها اعداد واقعی را نشان می دهند و با یک نقطه اعشاری که عدد صحیح و قطعات کسری را تقسیم می کند، نوشته می شوند. شناورها همچنین ممکن است در نماد علمی باشند، با E یا e نشان دهنده توان 10 (2.5e2 = 2.5 x 102 = 250).
- مختلط (اعداد مختلط) – به شکل a + bJ هستند که a و b شناور هستند و J (یا j) نشان دهنده جذر -1 است (که یک عدد خیالی است). قسمت واقعی عدد a و قسمت خیالی b است. اعداد مختلط در برنامه نویسی پایتون زیاد استفاده نمی شوند.
می توان یک عدد صحیح را به شکل هگزا اعشاری یا هشتی نشان داد
1 2 3 4 5 6 7 |
>>> number = 0xA0F #Hexa-decimal >>> number 2575 >>> number = 0o37 #Octal >>> number 31 |
مثال ها
در اینجا چند نمونه از اعداد آورده شده است.
int | float | complex |
---|---|---|
10 | 0.0 | 3.14j |
100 | 15.20 | 45.j |
-786 | -21.9 | 9.322e-36j |
080 | 32.3+e18 | .876j |
-0490 | -90. | -.6545+0J |
-0×260 | -32.54e100 | 3e+26J |
0×69 | 70.2-E12 | 4.53e-7j |
یک عدد مختلط شامل یک جفت مرتب از اعداد ممیز شناور واقعی است که با a + bj نشان داده میشود، که a قسمت واقعی و b قسمت خیالی عدد مختلط است.
تبدیل نوع اعداد
پایتون اعداد را به صورت داخلی در یک عبارت حاوی انواع مخلوط به یک نوع معمولی برای ارزیابی تبدیل می کند. گاهی اوقات، برای برآورده کردن الزامات یک اپراتور یا پارامتر تابع، باید یک عدد را به صراحت از یک نوع به نوع دیگر وادار کنید.
- برای تبدیل x به یک عدد صحیح ساده، int(x) را تایپ کنید.
- برای تبدیل x به عدد صحیح طولانی، long(x) را تایپ کنید.
- برای تبدیل x به عدد ممیز شناور، float(x) را تایپ کنید.
- Complex(x) را تایپ کنید تا x را به عدد مختلط با قسمت x واقعی و قسمت خیالی صفر تبدیل کنید.
- Complex(x,y) را تایپ کنید تا x و y را به یک عدد مختلط با قسمت واقعی x و قسمت خیالی y تبدیل کنید. x و y عبارات عددی هستند
توابع ریاضی
پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات ریاضی را انجام می دهد.
تابع و بازگشت (توضیحات) | |
---|---|
1 | abs(x)قدر مطلق x: فاصله (مثبت) بین x و صفر. |
2 | ceil(x)سقف x: کوچکترین عدد صحیح که کمتر از x نباشد. |
3 | cmp(x, y)
-1 اگر x < y، 0 اگر x == y، یا 1 اگر x > y. در پایتون 3 منسوخ شده است. در عوض از return (x>y)-(x<y) استفاده کنید. |
4 | exp(x)نمایی x: ex |
5 | fabs(x)قدر مطلق x. |
6 | floor(x)کف x: بزرگترین عدد صحیح که بزرگتر از x نباشد. |
7 | log(x)لگاریتم طبیعی x، برای x > 0. |
8 | log10(x)لگاریتم پایه 10 x برای x > 0. |
9 | max(x1, x2,…)بزرگترین آرگومان آن: نزدیکترین مقدار به بی نهایت مثبت |
10 | min(x1, x2,…)کوچکترین آرگومان آن: نزدیکترین مقدار به بی نهایت منفی. |
11 | modf(x)قسمت های کسری و صحیح x در یک تاپلی دو موردی. هر دو قسمت علامت یکسانی با x دارند. قسمت عدد صحیح به صورت شناور برگردانده می شود. |
12 | pow(x, y)مقدار x**y. |
13 | round(x [,n])x از نقطه اعشار به n رقم گرد شده است. پایتون به عنوان یک تساوی از صفر دور می شود: دور (0.5) 1.0 و دور (0.5-) 1.0- است. |
14 | sqrt(x)
جذر x برای x > 0. |
توابع اعداد تصادفی
اعداد تصادفی برای بازیها، شبیهسازیها، آزمایشها، امنیت و برنامههای حریم خصوصی استفاده میشوند. پایتون شامل توابع زیر است که معمولا استفاده می شود.
Sr.No. عملکرد و توضیحات
Sr.No. | Function & Description |
---|---|
1 | choice(seq)یک مورد تصادفی از یک لیست، چند تایی، یا رشته. |
2 | randrange ([start,] stop [,step])یک عنصر به طور تصادفی انتخاب شده از محدوده (شروع، توقف، مرحله). |
3 | random()یک شناور تصادفی r، به طوری که 0 کمتر یا مساوی r و r کمتر از 1 باشد |
4 | seed([x])مقدار شروع عدد صحیح مورد استفاده در تولید اعداد تصادفی را تنظیم می کند. این تابع را قبل از فراخوانی هر تابع ماژول تصادفی دیگری فراخوانی کنید. هیچکدام را برمی گرداند. |
5 | shuffle(lst)موارد یک لیست را در جای خود تصادفی می کند. هیچکدام را برمی گرداند. |
6 | uniform(x, y)
یک شناور تصادفی r، به طوری که x کمتر یا مساوی r و r کوچکتر از y باشد. |
توابع مثلثاتی
پایتون شامل توابع زیر است که محاسبات مثلثاتی را انجام می دهد.
Sr.No. | Function & Description |
---|---|
1 | acos(x)کسینوس قوس x را به رادیان برگردانید. |
2 | asin(x)سینوس قوس x را به رادیان برگردانید. |
3 | atan(x)مماس قوس x را به رادیان برگردانید. |
4 | atan2(y, x)atan(y/x) را به رادیان برگردانید. |
5 | cos(x)کسینوس شعاع x را برگردانید |
6 | hypot(x, y)هنجار اقلیدسی، sqrt(x*x + y*y) را برگردانید. |
7 | sin(x)سینوس x رادیان را برگردانید. |
8 | tan(x)مماس رادیان x را برگردانید. |
9 | degrees(x)زاویه x را از رادیان به درجه تبدیل می کند. |
10 | radians(x) |
ثابت های ریاضی
ماژول همچنین دو ثابت ریاضی – را تعریف می کند
ثابت ها | |
---|---|
1 | pi
ثابت ریاضی پی. |
2 | e
ثابت ریاضی e. |
لیست جلسات قبل آموزش برنامه نوبسی پایتون 3
- آموزش برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش موارد جدید در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش مرور کلی برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش راه اندازی محیط برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش عملگرهای پایه در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش تصمیم گیری در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش حلقه ها در برنامه نویسی پایتون 3
دیدگاه شما