آموزش تاپل ها در برنامه نویسی پایتون 3
آموزش تاپل ها در برنامه نویسی پایتون 3
در این درس از مجموعه آموزش برنامه نویسی سایت سورس باران، به آموزش تاپل ها در برنامه نویسی پایتون 3 خواهیم پرداخت.
پیشنهاد ویژه : آموزش طراحی وب سایت با پایتون
تاپل دنباله ای از اشیاء غیرقابل تغییر پایتون است. تاپل ها دنباله ای هستند، درست مانند لیست ها. تفاوت اصلی بین تاپل ها و لیست ها این است که تاپل ها را نمی توان برخلاف لیست ها تغییر داد. تاپل ها از پرانتز استفاده می کنند، در حالی که لیست ها از پرانتز استفاده می کنند.
ایجاد یک تاپل به سادگی قرار دادن مقادیر مختلف جدا شده با کاما است. به صورت اختیاری، می توانید این مقادیر جدا شده با کاما را نیز بین پرانتز قرار دهید. به عنوان مثال –
1 2 3 |
tup1 = ('physics', 'chemistry', 1997, 2000) tup2 = (1, 2, 3, 4, 5 ) tup3 = "a", "b", "c", "d" |
تاپل خالی به صورت دو پرانتز نوشته می شود که حاوی هیچ − نیست
1 |
tup1 = (); |
برای نوشتن یک تاپل حاوی یک مقدار، باید یک کاما اضافه کنید، حتی اگر فقط یک مقدار وجود داشته باشد –
1 |
tup1 = (50,) |
مانند شاخصهای رشتهای، شاخصهای تاپلی از ۰ شروع میشوند و میتوان آنها را برش داد، به هم متصل کرد و غیره.
دسترسی به مقادیر در تاپل ها
برای دسترسی به مقادیر به صورت تاپل، از براکت های مربع برای برش همراه با شاخص یا شاخص ها استفاده کنید تا مقدار موجود در آن شاخص را به دست آورید. به عنوان مثال –
1 2 3 4 5 6 7 |
#!/usr/bin/python3 tup1 = ('physics', 'chemistry', 1997, 2000) tup2 = (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ) print ("tup1[0]: ", tup1[0]) print ("tup2[1:5]: ", tup2[1:5]) |
هنگامی که کد بالا اجرا می شود، نتیجه زیر را ایجاد می کند –
1 2 |
tup1[0]: physics tup2[1:5]: (2, 3, 4, 5) |
به روز رسانی تاپل
تاپل ها تغییر ناپذیر هستند، به این معنی که نمی توانید مقادیر عناصر تاپل را به روز کنید یا تغییر دهید. همانطور که مثال زیر نشان میدهد، میتوانید بخشهایی از تاپلهای موجود را برای ایجاد تاپلهای جدید بگیرید
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
#!/usr/bin/python3 tup1 = (12, 34.56) tup2 = ('abc', 'xyz') # Following action is not valid for tuples # tup1[0] = 100; # So let's create a new tuple as follows tup3 = tup1 + tup2 print (tup3) |
هنگامی که کد بالا اجرا می شود، نتیجه زیر را ایجاد می کند –
1 |
(12, 34.56, 'abc', 'xyz') |
حذف عناصر تاپل
حذف عناصر تاپل جداگانه امکان پذیر نیست. البته هیچ اشکالی ندارد که یک تاپل دیگر با عناصر ناخواسته کنار گذاشته شده کنار هم قرار دهید.
برای حذف صریح یک تاپل، فقط از دستور del استفاده کنید. به عنوان مثال –
1 2 3 4 5 6 7 8 |
#!/usr/bin/python3 tup = ('physics', 'chemistry', 1997, 2000); print (tup) del tup; print ("After deleting tup : ") print (tup) |
نکته – یک استثنا مطرح می شود. این به این دلیل است که پس از del tup، تاپل دیگر وجود ندارد.
1 2 3 4 5 6 |
('physics', 'chemistry', 1997, 2000) After deleting tup : Traceback (most recent call last): File "test.py", line 9, in <module> print tup; NameError: name 'tup' is not defined |
عملیات پایه تاپل
تاپل ها به عملگرهای + و * بسیار شبیه رشته ها پاسخ می دهند. در اینجا نیز به معنای الحاق و تکرار هستند، با این تفاوت که نتیجه یک تاپل جدید است، نه یک رشته.
در واقع، تاپل ها به تمام عملیات توالی کلی که در فصل قبل روی رشته ها استفاده کردیم، پاسخ می دهند.
اصطلاح پایتون | نتیجه | توضیح |
---|---|---|
len((1, 2, 3)) | 3 | Length |
(1, 2, 3) + (4, 5, 6) | (1, 2, 3, 4, 5, 6) | Concatenation |
(‘Hi!’,) * 4 | (‘Hi!’, ‘Hi!’, ‘Hi!’, ‘Hi!’) | Repetition |
3 in (1, 2, 3) | True | Membership |
for x in (1,2,3) : print (x, end = ‘ ‘) | 1 2 3 | Iteration |
نمایه سازی، برش، و ماتریس
از آنجایی که تاپل ها دنباله هستند، نمایه سازی و برش برای تاپل ها به همان روشی عمل می کند که برای رشته ها انجام می شود، با فرض ورودی زیر –
1 |
T=('C++', 'Java', 'Python') |
اصطلاح پایتون | نتیجه | توضیح |
---|---|---|
T[2] | ‘Python’ | افست ها از صفر شروع می شوند |
T[-2] | ‘Java’ | منفی: از سمت راست شمرده میشود |
T[1:] | (‘Java’, ‘Python’) | برش دادن بخش ها |
توابع تاپل توکار
پایتون شامل توابع چندگانه زیر است –
1 | len(tuple)طول کل تاپل را نشان می دهد. |
2 | max(tuple)مورد را از تاپل با حداکثر مقدار برمیگرداند. |
3 | min(tuple)مورد را از تاپل با مقدار min برمی گرداند. |
4 | tuple(seq)
یک لیست را به چند تایی تبدیل می کند. |
لیست جلسات قبل آموزش برنامه نوبسی پایتون 3
- آموزش برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش موارد جدید در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش مرور کلی برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش راه اندازی محیط برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش نحو در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش انواع متغیرها در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش عملگرهای پایه در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش تصمیم گیری در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش حلقه ها در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش اعداد در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش رشته ها در برنامه نویسی پایتون 3
- آموزش لیست ها در برنامه نویسی پایتون 3
دیدگاه شما