در این مقاله به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی ساخت بازی از وب سایت آموزش برنامه نویسی سورس باران می پردازیم. بخش زیادی از کاربران فضای مجازی و حتی متخصصان فناوری اطلاعات دوست دارند به دنیای ساخت بازی های رایانه ای وارد شوند و پروژههای بزرگی در مقیاس جهانی را به ثبت برسانند، با اینحال به درستی نمیدانند که بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت بازی های کامپیوتری چیست. بازیهای کامپیوتری به زبانهای مختلفی نوشته میشوند و قرار نیست بازی هایی که روی کنسول، کامپیوتر یا دستگاههای همراه مشاهده میکنید با استفاده از یک زبان نوشته شوند. با اینحال، برخی از زبانها به دلیل قابلیتهای کاربردی خوبی که ارائه میکنند عملکرد بهتری در زمینه بازیسازی دارند.
چه زبان برنامه نویسی را برای بازی انتخاب کنیم؟
امروزه هزاران زبان برنامهنویسی در سراسر جهان استفاده میشوند که برخی خاص منظوره و برخی همه منظوره هستند. اگر دوست دارید به عنوان یک برنامه نویس جذب شرکتهای بزرگ بازیسازی شوید باید به فکر یادگیری زبانهای برنامه نویسی برتر و آیندهدار باشید. البته به این نکته دقت کنید که برنامه نویسی مختص کدنویسان نیست و طراحان نیز باید با اصول اولیه برنامه نویسی آشنا باشند. گاهی اوقات شرکتها در آگهیهای استخدامی انتظار دارند که طراحان در زمینه برنامه نویسی دانش کافی داشته باشند.
برخی مواقع شرایطی پیش میآید که برنامه نویسان درگیر انجام کارهای پیچیدهای هستند و باید برخی وظایف نسبتا ساده برنامه نویسی به افراد آشنا به کدنویسی محول شود تا پروژه مطابق با زمان تعیین شده به سرانجام برسد. اینکه چه زبان برنامهنویسی را باید انتخاب کنید به نوع بازی که قصد طراحی آنرا دارید بستگی دارد. بهطور مثال، بازیهای تحت وب، کنسول یا کامپیوترهای شخصی تعاریف خاص خود را دارند.
بیشتر برنامه نویسان بازی به شما میگویند به فکر یادگیری سی پلاس پلاس باشید، زیرا تنها گزینه قدرتمند در این زمینه است، اما این گفته صحیح نیست، زیرا زبانهای قدرتمندی مثل سیشارپ، جاوا، مونوشارپ و نمونههای مشابه قابلیتهای کاربردی خوبی در اختیار برنامهنویسان قرار میدهند. به بیان دقیقتر، ابتدا باید به بررسی این موضوع بپردازید که بهترین زبان برای پلتفرم مورد نظر چیست یا استودیوی ساخت بازی که دوست دارید در آن مشغول به کار شوید به چه زبان برنامه نویسی نیاز دارد.
بهترین زبان های برنامه نویسی ساخت بازی
بهطور کلی، بازیساز یک کار انفرادی نیست. برای ساخت یک بازی جذاب به اشخاص مختلف با تخصصهای گوناگون مثل نویسنده، شخصیتپرداز، گرافیست، برنامه نویس، طراح، آهنگساز و افرادی با مهارتهای دیگر نیاز است. علاوه بر این، برای ساخت بازیها محدود به یک موتور مشخص مثل یونتی نیستید و این امکان وجود دارد که از Unreal Engine استفاده کنید. برای ساخت شخصیتهای بازی (Sculpting) نیز نرمافزارهایی مثل زیبراش (ZBrush) وجود دارند که البته یادگیری زیبراش ساده نیست و به جای آن میتوان از نرمافزار Mudbox شرکت Autodesk استفاده کرد که ترکیب نحوی سادهتری دارد.
تسلط بر زبانهای خانواده سی برای برنامه نویسی تقریبا ضروری است، هرچند برخی افراد ترجیح میدهند از گزینههای دیگری مثل سیشارپ استفاده کنند. در حوزه طراحی گرافیکی متخصصان باید در زمینه ساخت بافتها، محیطهای کروی (HDRI) و جزئیات (اشیاء سهبعدی) اطلاعات دقیقی داشته باشند که فتوشاپ تریدیمکس دو گزینه قدرتمند در این زمینه هستند. پس از آنکه همه چیز کامل شد نوبت به پردازش (رندرگیری) میرسد که نیازمند سختافزارهای قدرتمندی است. بهطور مثال، سیستمی با کارت گرافیک 1080Ti، پردازنده i7-7700k و 16 گیگابایت حافظه اصلی برای رندرینگ یک سیستم عادی با عملکرد متوسط است. به همین دلیل برخی تیمهای بازیسازی در زمان رندرینگ از ایستگاههای کاری اجارهای یا ماشینهای مجازی مستقر در ابر که توان پردازشی بالایی دارند استفاده میکنند.
زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس (C++)
سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که باید زمان قابل توجهی را صرف یادگیری ترکیب نحوی آن کنید. با اینحال زبان مذکور کنترل بی نهایتی روی فرآیندهای سختافزاری و گرافیکی میدهد که برای طراحی بازیهای ویدیویی مهم است. با توجه به اینکه زبان سی پلاس پلاس از برنامه نویسی شیگرایی پشتیبانی میکند به برنامه نویسان اجازه میدهد از ساختارهای داخلی برای سازماندهی بهتر کدها در بلوکهایی با قابلیت بهکارگیری مجدد (کلاس و اشیاء) استفاده کنند. سیپلاس پلاس اولین گزینه توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی است.
قدرت این زبان در ساخت بازیها و برنامههای کاربردی به اندازهای زیاد است که حتی برخی موتورهای بازی مثل Unreal تنها کدهای نوشته شده با سیپلاسپلاس را قبول میکنند. اگر تنها به فکر یادگیری یک زبان واحد هستید، سی پلاس پلاس انتخاب خوبی است، زیرا بیشتر زبانهای برنامه نویسی شیءگرا دستورات و ترکیب نحوی سی پلاس پلاس را قبول میکنند که یادگیری آنها را سادهتر میکند. برای طراحی بازیهای بزرگ و حضور در تیمهای بزرگ برنامه نویسی تسلط بر سی پلاس پلاس اجتنابناپذیر است. کدهایی که به زبان سی پلاس پلاس نوشته میشوند به سرعت اجرا میشوند، قابلیتهای کاربردی بسیار زیادی برای کنترل سختافزار و به ویژه کارتهای گرافیکی در اختیارتان قرار میدهد و اجازه میدهد به دقیقترین شکل ممکن به مدیریت حافظه بپردازید.
خوشبختانه، کتابخانههای گسترده و غنی از این زبان پشتیبانی میکنند تا توسعهدهندگان بتوانند گرافیکهای پیچیده و روانی را طراحی کنند. با اینحال، همانگونه که اشاره شد، یادگیری سی پلاس پلاس ساده نیست، اما اگر ترکیب نحوی آنرا به دقت یاد بگیرید کاملا پولساز است. برای بازی سازی با سی پلاس پلاس بهتر است در ارتباط با رابطهای گرافیکی openGL و SDL اطلاعات دقیقی به دست آورید، علاوه بر این برخی کتابخانهها نیز مخصوص بازیسازی ساخته شدند که با کمک آنها میتوان از فیزیک دوبعدی استفاده کرد. البته این امکان وجود دارد تا موتور بازیسازی خودتان را با استفاده از openGL یا هر رابط گرافیکی دیگری طراحی کنید. در این حالت دید وسیعتری نسبت به بازیسازی پیدا میکنید. دقت کنید که تسلط کامل بر زبان برنامه نویسی تنها محدود به برنامه نویس یا مدیر پروژه است و طراحی شخصیتها، موسیقی، سناریو و طراحی مراحل به متخصصان دیگری نیاز دارد.
بهطور مثال، آهنگساز نقش کلیدی در موفقیت یک بازی دارد، زیرا نه تنها موسیقی متن بازی را آماده کند، بلکه جلوههای صوتی مربوط به شخصیتها، انجام کارها و هر نوع صدای مرتبط با اشیا در بازی را طراحی میکند. امروزه زبانهای سی پلاس پلاس و سیشارپ بهطور گستردهای در موتورهای بازی محبوب مانند Unreal ، PhyreEngine و Unity Engine استفاده میشوند. اگر در نظر دارید صفر تا صد طراحی بازی به شکل دقیقی انجام شود نباید از سیپلاسپلاس غافل شوید. از مهمترین بازیهای نوشته شده به این زبان باید به The Witcher 3، Dark Souls و Elder Scrolls V: Skyrim اشاره کرد. زبان سیپلاسپلاس تنها برای ساخت بازیها استفاده نمیشود. گاهی اوقات از سیپلاسپلاس برای ساخت پلاگین استفاده میشود، هرچند زبان سی هم گزینه خوبی است. با ساخت کد در کتابخانه پویا (DLL) و قرار دادن آن در پوشه پلاگین یونیتی میتوانید به کتابخانهای که طراحی کردهاید ارجاع دهید. لیست چند بازی که با زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس نوشته شده :
- بازی Counter-Strike
- بازی Doom III Engine
- بازی تلاش شاه (King Quest)
- بازی Starcraft
- بازی World of Warcraft
- بازی Warcraft III
- بازی فوتبال (Football Pro)
- بازی Master of Orion III
- بازی Maplestory
- بازی Invictus
اچ تی ام ال5 و سی اس اس3 (Html5 – CSS3)
HTML5 و CSS3 مولفههای زیربنایی وب هستند که نقش اصلی در طراحی و پیادهسازی صفحات وب دارند. HTML5 روی ساختار صفحه متمرکز است و برای انجام برخی وظایف به جای جاوااسکریپت استفاده میشود. زبان CSS3 چگونگی نمایش عناصر صفحه را مشخص میکند. با توجه به اینکه بازیهای وبمحور روز به روز با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو میشوند، اگر در نظر دارید یکی از این بازیها را بسازید، HTML5 میتواند بهترین انتخاب باشد.
HTML5 سازگاری زیادی با جاوا اسکریپت و WebGL دارد و با قابلیتهای گرافیکی قدرتمندی که ارائه میکند به توسعهدهندگان اجازه میدهد بازیهای دوبعدی وبمحور قدرتمندی را ایجاد کنند و از طریق فروشگاههای آنلاین یا خریدهای درون برنامهای کسب درآمد کنند. اگر به دنبال بازیسازی با HTML5 هستید، پیشنهاد میکنیم کار را با چارچوب Phaser آغاز کنید.لیست چند بازی که با Html5 – CSS3 نوشته شده :
- Kingdom of Loathing
- Nothing to Hide
- Gods will be watching
- Roll It
- Cookie Clicker
زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Java Script)
جاوااسکریپت یکی از مولفههای کلیدی وب است. این زبان برنامهنویسی برای گسترش عملکرد ECMAScript و بهبود عملکرد صفحات وب و مرورگرها طراحی شده و امروزه نقش مهمی در طراحی صفحات وب تعاملی دارد. پس از ظهور HTML5، جاوااسکریپت به زیرساخت اصلی بازیهای وبمحوری تبدیل شده که از HTML5 استفاده میکنند. این زبان از هر دو پارادایم شیگرایی و رویدادمحور پشتیبانی میکند که باعث شده انتخاب مناسبی برای طراحی بازیهای تعاملی شود. به اعتقاد برخی از برنامهنویسان جاوااسکریپت برای ساخت بازیهای بزرگ نباید استفاده شود و بهتر است برای توسعه بازیهای ساده و وبمحور استفاده شود.
با اینحال جاوااسکریپت یکی از بهترین زبانهایی است که میتوان برای ساخت بازیهای آنلاین تعاملمحور که ساختار سادهای دارند از آن استفاده کرد. علاوه بر این، یونیتی با قابلیت UnityScript از جاوااسکریپت پشتیبانی میکند. از زمان انتشار یونیتی، جاوااسکریپت همطراز با سیشارپ پیش رفته است. مرجع اسکریپتنویسی یونیتی دارای کدهای نمونه به هر دو زبان سیشارپ و جاوااسکریپت است. در شرایطی که UnityScript در ظاهر مشابه جاوااسکریپت است، اما در عمل اینگونه نیست. یونیتیاسکریپت یک مجموعه کلاس خاص خود را دارد که جاوااسکریپت از آن محروم است. از طرفی، قابلیتهای جاوااسکریپت مثل تعریفهای متغیری متعدد و نقطهویرگول اختیاری در یونیتی اسکریپت وجود ندارند.لیست چند بازی که با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نوشته شده :
- بازی HexGl
- بازی Sketchout
- بازی CrossCode
- بازی Bejeweled
- بازی Swoop
- بازی Polycraft
- بازی پرندگان خشمگین (Angrybirds)
- بازی The Wizard
- بازی Little Alchemy
- بازی Super Resident Raver جدید
زبان برنامه نویسی سی شارپ (C#)
مزیت بزرگی که سی شارپ در مقایسه با زبانهای دیگر دارد در چارچوب XNA است. برنامه نویسان میتوانند از مجموعه ابزارهای غنی سیشارپ برای ساخت برنامههای سیستمی و بازیهای Xbox استفاده کنند. با اینحال، سیشارپ در مقایسه با سی پلاس پلاس کنترل کمتری روی پارامترها، مدیریت حافظه و غیره در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد. کنترل دقیق این مولفهها باعث میشود تا عملکرد بازیها بهبود پیدا کرده و تجربه کاربری بهتری منتقل شود. با این توصیف برگ برنده در این زمینه متعلق به سیپلاسپلاس است. با این حال نباید قدرت سی شارپ در بازی سازی را دستکم گرفت، زیرا موتور های بازیسازی بزرگ مثل یونیتی (Unity) از آن پشتیبانی میکنند. علاوه بر این، سیشارپ در زمینه ساخت بازیهای دو بعدی قابلیتهای کارآمدی در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد.
برای افرادی که تازه کار با یونیتی را آغاز کردهاند یا افرادی که از قبل با برنامه نویسی شیگرا آشنا هستند، سیشارپ بهترین زبان برای کار با این موتور بازیسازی است. به بیان دقیقتر، سیشارپ تنها زبانی است که به بهترین شکل از مزایای زیرساخت فوق استفاده میکند. یونیتی از Mono استفاده میکند که پیادهسازی میان پلتفرمی چارچوب داتنت مایکروسافت است. با توجه به اینکه سی شارپ زبان اصلی دات نت است و کل کتابخانه یونیتی با سی شارپ نوشته شده، بنابراین برنامه نویسان سیشارپ مشکل خاصی در ارتباط با یونیتی ندارد. با معرفی C# job system و ECS (یک معماری برای سهولت ساخت کدهای ماشین)، انعطافپذیری یونیتی بهتر از قبل شده است. کامپایلر Burst نیز سریعتر از قبل شده است.
زبان برنامه نویسی لوا (Lua)
یکی از بهترین پیادهسازیها برای زبان برنامهنویسی خارج از یونیتی، MoonSharp است. مون شارپ را نباید به عنوان جایگزین سیشارپ در نظر بگیرید، زیرا نقش یک پل را دارد. از نمونه کاربردهای مونشارپ باید به اضافه کردن روش ساخت modهای بازی (تغییر محتوای یک بازی ویدیویی برای رسیدن به اجرایی غیر از نسخهی اصلی) در زبان Lua برای بازیکنان اشاره کرد. علاوه بر این، میتوانید از این قابلیت فوق برای توصیف اشیا و سطوح طراحی مجزا از کد هسته بازی استفاده کنید. اگر به کدنویسی در سی شارپ علاقه دارید و به یک روش جذاب برای ارتباط با کد نیاز دارید، مونشارپ گزینه خوبی است. با توجه به اینکه مونشارپ برای یونیتی رایگان است، میتوانید آنرا بهطور مستقیم در پروژههای خود استفاده کنید.
زبان برنامه نویسی جاوا (Java)
دومین گزینه بزرگ در این زمینه جاوا است که انتظار می رود در چند سال آینده این جایگاه را از دست بدهد. جاوا یک زبان برنامه نویسی کاربردی که کدهای آن روی هر پلتفرمی که ماشین مجازی جاوا روی آن نصب شده باشد، قابل اجرا است. جاوا یک زبان بسیار پویا است که افزونهها، کتابخانهها و چارچوبهای زیادی برای آن ارائه شده است. اگر احساس میکنید ترکیب نحوی سی پلاس پلاس بیش از اندازه پیچیده و سخت است، بهتر است به سراغ جاوا بروید، زیرا ترکیب نحوی سادهتری دارد و همان قدرت زبان سی پلاس پلاس را ارائه میکند. جاوا یکی از بهترین زبانهای برنامه نویسی برای ساخت بازیهای چند سکویی است.
بازیهای ساخته شده با جاوا برای دسکتاپ می توانند به همان خوبی اجرا شوند که درون موبایل اجرا میشوند. علاوه بر این، جاوا زبان برنامه نویسی اصلی برای توسعه بازیهای اندروید است. توسعهدهندگان میتوانند برای شروع برنامه نویسی بازی با جاوا کار را با اندروید استودیو آغاز کنند و از OpenGL برای طراحی محیط گرافیکی بازی و از چارچوب LibGDX برای ساخت بازیهای دوبعدی و از JMonkeyEngine برای ساخت بازی های سهبعدی استفاده کنند. علاوه بر این، JVM کتابخانه عظیمی برای ساخت و توسعه بازی در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد. با توجه به اینکه جاوا از حالت چندریسمانی و سوکت پشتیبانی میکند روند ساخت بازیها را سادهتر میکند. چندریسمانی منابع مهم سیستم مثل حافظه را به شکل بهینهتری استفاده میکند و سعی میکند از پردازنده مرکزی بهطور مستمر استفاده نکند. علاوه بر این، جاوا روی یک ماشین مجازی اجرا میشود، بنابراین پخش بازی در آن راحتتر خواهد بود.
لازم به توضیح است که از جاوا برای ساخت بازیهایی مثل Angry Birds Chrome برای دستگاههای تلفن همراه استفاده شده است. جاوا بهترین زبان برای طراحی و ساخت بازیهای اندرویدی است. در حالی که برخی برنامه نویسان از زبان سی پلاس پلاس برای کدنویسی اینگونه بازیها استفاده میکنند، اما در این حالت ممکن است مشکل ناسازگاری بین دستگاه و بازی به وجود آید. با توجه به اینکه کدهای زبان جاوا خاصیت چندسکویی دارند و اگر ماشین مجازی جاوا روی سامانهها نصب شده باشد، امکان اجرای برنامههای جاوا روی هر پلتفرمی وجود دارد، به همین دلیل مشکل خاصی از بابت ناسازگاری بازیهای طراحی شده با جاوا در دستگاههای مختلف وجود ندارد. نکتهای که در خصوص جاوا باید به آن اشاره کرد کاربرد محدود آن در بازیسازی است. بهطور مثال، بیشتر کنسولهای مدرن از این زبان پشتیبانی نمیکنند و با وجود اینکه بازیهای موفق بسیاری با آن ساخته شدهاند، بیشتر بازیسازهای امروزی آنرا زبانی استاندارد برای بازیسازی نمیدانند و پشتیبانی موتورهای بازیسازی از آن نیز محدود است. لیست چند بازی که با زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده :
- بازی Tom Clancy’s Politika
- بازی Runescape
- بازی Powder Game
- بازی جنگ ستارگان کهکشانی Star Wars Galaxies
- بازی Roboforge
راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.
- مدت زمان دوره : 00:12:41
- منبع : سورس باران
- رمز فايل : www.sourcebaran.com
- انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
دسته بندی موضوعات
- آموزش ارز دیجیتال
- آموزش برنامه نویسی
- آموزش متنی برنامه نویسی
- اطلاعیه و سایر مطالب
- پروژه برنامه نویسی
- رپورتاژ
- فروشگاه
- فیلم های آموزشی
- ++C
- ADO.NET
- Adobe Flash
- Ajax
- AngularJS
- apache
- ARM
- Asp.Net
- ASP.NET MVC
- AVR
- Bootstrap
- CCNA
- CCNP
- CMD
- CSS
- Dreameaver
- EntityFramework
- Go
- HTML
- IOS
- jquery
- Linq
- Mysql
- Oracle
- PHP
- PHPMyAdmin
- Rational Rose
- silver light
- SQL Server
- Stimulsoft Reports
- Telerik
- UML
- VB.NET&VB6
- WPF
- Xml
- آموزش های پروژه محور
- اتوکد
- الگوریتم تقریبی
- امنیت
- اندروید
- اندروید استودیو
- بک ترک
- بیسیک فور اندروید
- پایتون
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جوملا
- دلفی
- دوره های رایگان پیشنهادی
- زامارین
- سئو
- ساخت CMS
- سی شارپ
- شبکه و مجازی سازی
- طراحی الگوریتم
- طراحی بازی
- طراحی وب
- فتوشاپ
- فریم ورک codeigniter
- فلاتر
- کانستراکت
- کریستال ریپورت
- لاراول
- معماری کامپیوتر
- مهندسی اینترنت
- هوش مصنوعی
- یونیتی
- کتاب های آموزشی
- Android
- ASP.NET
- AVR
- LINQ
- php
- Workflow
- اچ تی ام ال
- بانک اطلاعاتی
- برنامه نویسی سوکت
- برنامه نویسی موبایل
- پاسکال
- پایان نامه
- پایتون
- جاوا
- جاوا اسکریپت
- جی کوئری
- داده کاوی
- دلفی
- رباتیک
- سئو
- سایر کتاب ها
- سخت افزار
- سی اس اس
- سی پلاس پلاس
- سی شارپ
- طراحی الگوریتم
- فتوشاپ
- مقاله
- مهندسی نرم افزار
- هک و امنیت
- هوش مصنوعی
- ویژوال بیسیک
- نرم افزار و ابزار برنامه نویسی
- وردپرس