آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون

آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون

در جلسه چهاردهم با آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون در خدمت شما دوستان هستیم. پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming) یا به اختصار OOP است. تقریبا هر چیزی در پایتون یک شی است، با خواص و متد های خود…

آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون

یک کلاس (Class) در واقع پروتوتایپ یا طرحی است که اشیا از روی آن ساخته می شوند.

ساخت کلاس در برنامه نویسی پایتون

برای ساخت کلاس در پایتون از کلمه کلیدی class استفاده می کنیم. در مثال زیر یک کلاس به نام MyClass ایجاد کرده ایم که یک خاصیت (Property) به نام x دارد:

پیش نمایش

 

ساخت شی در برنامه نویسی پایتون

حالا می توانیم از روی کلاس MyClass یک شی ایجاد کنیم. در مثال زیر یک شی به نام p1 ایجاد کرده ایم و مقدار x را چاپ می کنیم:

پیش نمایش

 

تابع __init__ برنامه نویسی پایتون

مثال های بالا اشیا و کلاس ها را در شکل ساده خودشان بودند و در برنامه های واقعی کاربرد مفیدی ندارند. برای درک مفهوم کلاس ما باید تابع ()__init__ را درک کنیم. تمام کلاس ها تابعی به نام ()__init__ دارند که همیشه هنگامی که کلاس برای ایجاد شی فراخوانی می شود، به صورت خودکار اجرا می شود.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش طراحی وب سایت با پایتون

از این تابع برای مقدار اولیه به خواص اشیا یا هر عملی که لازم است تا هنگام تعریف ش انجام شود، استفاده می شود. در مثال زیر هنگام ایجاد شی p1 ، خواص شی را مقداردهی کرده ایم:

پیش نمایش

 

توابع یا متد های شی در برنامه نویسی پایتون

اشیا می توانند متد نیز داشته باشند. متد در اشیا در واقع توابعی هستند که به شی تعلق دارند. در مثال زیر متدی برای کلاس person تعریف کرده ایم که یک خوشامد گویی را چاپ می کند.
برای دسترسی به خواص و متد های شی از . (نقطه) استفده می کنیم:

پیش نمایش

 

مقداردهی به خواص شی در برنامه نویسی پایتون

برای مقداردهی به خواص شی به صورت زیر عمل می کنیم:

پیش نمایش

 

حذف خواص شی در برنامه نویسی پایتون

برای حذف یک خاصیت از شی، از کلمه کلیدی del استفاده می کنیم:

پیش نمایش

همچنین از این کلمه کلیدی می توانیم برای حذف خود اشیا نیز استفاده کنیم:

پیش نمایش

منبع : w3schools

 

لیست جلسات قبل آموزش پایتون

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون؛ شروع کار و ساخت اولین برنامه با پایتون
  2. متغیرها در برنامه نویسی پایتون
  3. کار با اعداد در برنامه نویسی پایتون
  4. آموزش کار با رشته ها در برنامه نویسی پایتون
  5. آموزش عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  6. آموزش کار با لیست ها در برنامه نویسی پایتون
  7. آموزش کار با Tuple در برنامه نویسی پایتون
  8. آموزش دیکشنری در برنامه نویسی پایتون
  9. آموزش دستورات شرطی در برنامه نویسی پایتون
  10. آموزش حلقه های تکرار در برنامه نویسی پایتون
  11. آموزش توابع در برنامه نویسی پایتون
  12. آموزش Lambda در برنامه نویسی پایتون
  13. آموزش آرایه ها در برنامه نویسی پایتون
5/5 - (1 امتیاز)

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.

برچسب ها:

صابر بوستانی

داستان من با دنیای برنامه‌ نویسی آغاز شد، و در ادامه به عنوان یک توسعه‌ دهنده نرم‌ افزار، طراح وب سایت و متخصص سئو، مهارت ‌های تکنیکی و تحلیلی خودم رو پرورش دادم. علاقه م به دنیای مالی منو به سمت یادگیری ترید و معامله‌گری سوق داد. و در حال حاضر در برنامه نویسی و معامله گری ارز دیجیتال انجام میدم. از سال 96 سعی کردم معامله گری در کریپتو رو یاد بگیرم. ترید و معامله گری برام پر از چالش و شکست‌ های متعدد بود. اما هر شکست، درسی ارزشمند برام داشت و من رو به یک تریدر و معامله گر قوی‌ تر و هوشمندتر تبدیل کرد. با پشتکار و یادگیری مداوم، تونستم به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابم و به معامله گری موفق تبدیل بشم. در اینجا بزرگترین تجربیات و مهمترین دانش خودم رو در اختیار شما قرار میدم تا در مدت زمان کوتاه تر و شکست های کمتر در این مسیر به موفقیت برسید.

آموزش انیمیشن‌ سازی دو بعدی با موهو – خلق انیمیشن‌ های خلاقانه شبیه دیرین دیرین
  • انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰

دسته بندی موضوعات

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه

نظرات

بازخوردهای خود را برای ما ارسال کنید