کار با اعداد در برنامه نویسی پایتون

کار با اعداد در برنامه نویسی پایتون

با آموزش کار با اعداد در برنامه نویسی پایتون از وب سایت آموزش برنامه نویسی سورس باران در خدمت شما هستیم.  Number type مقادیر عددی را در خود ذخیره می کند. این نوع داده ای immutable هست، بدین معنا با تغییر مقدار نوع عددی، آن خانه ی حافظه پاک شده و خانه ی جدید برای آن شی در نظر گرفته شود و مقدار آن شی در خانه ی تازه ایجاد شده جای گذاری می شود. شی number زمانی که مقداری را به آن ها تخصیص می دهید، ایجاد می گردند.

کار با اعداد در برنامه نویسی پایتون

در پایتون انواع داده های number مقادیر عددی را ذخیره می کنند. این نوع داده تغيير ناپذير هستند، بدين معنا که تغيير مقدار داده نوع داده ها به يک شی جديد منتقل شده منتهي مي شود.

به مثال 1 زیر توجه نمایید :

برای بدست آوردن نوع داده متغیر ها از تابع ()type استفاده می کنیم:

خروجی به شکل زیر می باشد:

 

به مثال 2 زیر توجه نمایید :

با استفاده از دستور del می توان ارجاع (reference) به یک شی را پاک کرد. نحوه ی نگارش این دستور بدین ترتیب است:

با استفاده از این دستور می توان یک یا چندین شی را حذف نمود. مثال:

پیشنهاد ویژه : آموزش طراحی وب سایت با پایتون

پشتیبانی پایتون از چهار نوع عددی

  1. Int (اعداد صحیح علامت دار): اعداد صحیح منفی یا مثبت که بخش اعشاری، نقطه و ممیز اعشار ندارد.
  2. long (اعداد صحیح بزرگ): اینتیجرهای طولانی که میتوانند به فرمت اکتال یا هگزادسیمال نیز باشند. این اعداد بسیار بزرگ هستند (به عبارتی بی نهایت هستند) که به صورت همان اینتیجر نوشته شده و به دنبال آن یک L بزرگ یا کوچک نمایش داده می شود.
  3. float (اعداد حقیقی ممیز شناور): اعدادی که به صورت اعشاری نمایش داده می شوند که بخش عدد صحیح از بخش اعشاری یا کسر توسط نقطه ی ممیز جدا می شود. اعداد Float با نماد علمی نیز نمایش داده می شوند، برای مثال e یا E که نشانگر توان 10 می باشد (2.5e2 = 2.5 x 102 = 250).
  4. Complex (اعداد مختلط): هر عدد مختلط از دو بخش تشکیل شده است: بخش Real یا حقیقی و بخش Imaginary یا انتزاعی. برای مثال عبارت a + bJ، دو عدد a و b ممیز شناور می باشند و J بیانگر ریشه ی 1- می باشد که یک عدد موهومی یا انتزاعی است. این نوع اعداد در پایتون کاربرد چندانی ندارند.
int long float complex
10 51924361L 0.0 3.14j
100 -0x19323L 15.20 45.j
-786 0122L -21.9 9.322e-36j
080 0xDEFABCECBDAECBFBAEl 32.3+e18 .876j
-0490 535633629843L -90. -.6545+0J
-0x260 -052318172735L -32.54e100 3e+26J
0x69 -4721885298529L 70.2-E12 4.53e-7j
  1. پایتون به شما اجازه می دهد برای مشخص کردن نوع عددی Long از l کوچک استفاده کنید، اما برای اینکه آن l با عدد 1 اشتباه گرفته نشود، توصیه می کنیم از L بزرگ استفاده کنید. بنابراین پایتون اعداد صحیح بسیار بزرگ را با L بزرگ نمایش می دهد.
  2. یک عدد مختلط متشکل است از دو عدد ممیز شناور حقیقی و یک بخش که یکه ی موهومی نام دارد. برای مثال در x + yj، x و y اعداد حقیقی هستند و j نشانگر واحد یا یکه ی موهومی (imaginary) می باشد.

 

اعداد صحیح در برنامه نویسی پایتون

integer یا عدد صحیح می تواند مثبت یا منفی باشد و محدودیتی در طول خود ندارد:

 

اعداد اعشاری در برنامه نویسی پایتون

float یا اعداد ممیز شناور نیز می تواند مثبت یا منفی باشد و شامل جز اعشاری باشد:

float می تواند با نماد علمی “e” نوشته شود که نشان دهنده توان ۱۰ است. به مثال زیر توجه نمایید :

حتما بخوانید : کتاب آموزش برنامه نویسی پایتون با زبانی ساده

 

اعداد مختلط در برنامه نویسی پایتون

اعداد مختلط با j نوشته می شوند:

 

تبدیل نوع های عددی در پایتون

پایتون اعداد موجود در یک عبارت را که متشکل از انواع مختلف است به یک نوع متداول برای ارزیابی تبدیل می کند. اما گاهی لازم است یک عدد را به صورت صریح به یک نوع دیگر تبدیل کنید تا شرایط مورد نیاز یک پارامتر (function parameter) یا عملگر برآورده شود. احتمالا برایتان پیش آمده یا پیش خواهد آمد که نوع یک متغیر را به نوع دیگری تبدیل کنید. به این عمل، Casting می گویند.

  1. به منظور تبدیل x به یک عدد صحیح ساده بکار می رود.
  2. long(x) جهت تبدیل x به یک عدد صحیح بسیار بزرگ (long integer) بکار می رود.
  3. float(x)جهت تبدیل x به یک عدد ممیز شناور بکار می رود.
  4. برای تبدیل x به یک عدد مختلط که دارای بخش حقیقی و بخش موهومی 0 باشد، complex(x) را تایپ کنید.
  5. complex(x, y) را جهت تبدیل x و y به یک عدد مختلط دارای بخش حقیقی x و بخش موهومی y بکار ببرید. X و y عبارت های عددی هستند.

 

تبدیل نوع در پایتون با توابع زیر انجام می شود:

  • ()int این تابع برای تبدیل عدد اعشاری به عدد صحیح و یا تبدیل رشته به عدد در پایتون استفاده می شود (به شرطی که رشته نشان دهنده یک عدد باشد)
  • ()float این تابع برای تبدیل عدد صحیح و رشته ها به اعداد اعشاری استفاده می شود (به شرطی که رشته نشان دهنده یک عدد اعشاری باشد)
  • ()str این تابع برای تبدیل عدد به حروف یا کاراکتر یا رشته در پایتون و یا تبدیل عدد اعشاری به رشته استفاده می شود

 

مثال تابع ()int در پایتون

 

مثال تابع ()float در پایتون

 

مثال تابع ()float در پایتون

 

مثال نهایی از اعداد در برنامه نویسی پایتون

پیشنمایش

امیدواریم که این مطلب مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد

 

لیست جلسات قبل آموزش پایتون

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون؛ شروع کار و ساخت اولین برنامه با پایتون
  2. متغیرها در برنامه نویسی پایتون
5/5 - (1 امتیاز)

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام سورس باران عضو شوید.

صابر بوستانی

داستان من با دنیای برنامه‌ نویسی آغاز شد، و در ادامه به عنوان یک توسعه‌ دهنده نرم‌ افزار، طراح وب سایت و متخصص سئو، مهارت ‌های تکنیکی و تحلیلی خودم رو پرورش دادم. علاقه م به دنیای مالی منو به سمت یادگیری ترید و معامله‌گری سوق داد. و در حال حاضر در برنامه نویسی و معامله گری ارز دیجیتال انجام میدم. از سال 96 سعی کردم معامله گری در کریپتو رو یاد بگیرم. ترید و معامله گری برام پر از چالش و شکست‌ های متعدد بود. اما هر شکست، درسی ارزشمند برام داشت و من رو به یک تریدر و معامله گر قوی‌ تر و هوشمندتر تبدیل کرد. با پشتکار و یادگیری مداوم، تونستم به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابم و به معامله گری موفق تبدیل بشم. در اینجا بزرگترین تجربیات و مهمترین دانش خودم رو در اختیار شما قرار میدم تا در مدت زمان کوتاه تر و شکست های کمتر در این مسیر به موفقیت برسید.

پکیج جامع و پروژه محور ASP.NET MVC + طراحی فروشگاه اینترنتی فروش فایل

دسته بندی موضوعات

آخرین محصولات فروشگاه

مشاهده همه

نظرات

بازخوردهای خود را برای ما ارسال کنید